Ez a poszt az eddigi YRoNS konferencia előkészítéséről szóló cikksorozat utolsó része. A cikkben részletezett rendszerek és alkalmazások azóta lekapcsolásra kerültek, így lehetőséget adva arra, hogy részletesen belemenjek az általunk használt modus operandi-ba és tapasztalatokba/hibákba.
A sorozat össze cikkét érdemes elolvasni, mivel így teljes képet kaphatunk a projekt során végzett tevékenységről és a felmerült problémákról.
Eddigi cikkek:
- Az YRoNS projekt (1. rész) – Indul a buli
- Az YRoNS projekt (2. rész) – KIBERTÁMADÁS!
- Az YRoNS projekt (3. rész) – A tűzben edzett programozók
Mérleg
Minden lefolytatott projektem után általában mérleget vonok, így egyértelmű, hogy pontosan mikben fejlődtem és milyen hatása volt a munkámnak a saját jövőmre.
Ebben az esetben egy nagy projektről beszélhetünk, nem csak egy pár tíz órás “feladatocska” volt: kb. fél évig készült az informatikai rendszer, több rendszerteszttel és több tucat megbeszéléssel. Mindenképpen mondható, hogy nagyon sok munka van a mögöttes infrastruktúrában és alkalmazásokban.
A következő dolgokat tanultam meg a projekt során:
- az Internet működése részletesebben (AS-ek, BGP, stb.)
- weboldalak üzemeltetése profibban (DNS rekordok mélyebben, Apache2 részletes konfigurációja, proxyzás, proxysetek, load balancing, failover)
- Linux ismeretek mélyítése (nem csak az ls, cd, cat és barátaik, hanem komolyabb hibakeresés és Debian alapú rendszerek adminisztrációja)
- Monitoring rendszerek (itt főleg a Prometheus + Grafana kombóra gondolok), ezek automatizációja
- Nagy(obb) teljesítményű rendszerek tervezése és programozása (nem csak 3 db felhasználónak, hanem mondjuk egy 100 fős konferencia teljes informatikai támogatása)
- Virtualizációs rendszerek kezelése (pl. Belépés a Hájpervájzorok világába -Proxmox)
- Talán még azt is lehet mondani, hogy egy kis térinformatika is becsúszott… Mivel az egyik programhoz lefejlesztettünk egy, a Budapest felfedezését segítő, játékos alkalmazást.
Köszönet
Köszönöm mindenkinek (főleg barátaimnak), akik támogattak a projekt során és (akár többször is) eljöttek velem tesztelni, “kollegáimnak”, akikkel közösen ütőképes csapatot alkottunk és (viszonylag) problémamentesen lebonyolítottuk a konferenciát.
Ennyit az OPSEC-ről… Az infrastruktúra
Mivel nem nagyon csináltam még konferenciára informatikai rendszert, így sikerült túllőni a célon és egy redundáns, docker-konténereken alapuló rendszert megalkotni.
Ez nagyon jól jött, mivel a sávszélesség alapján el tudtuk osztani a terhelést a rendszerek között és biztosítottuk, hogy esetleges hibák esetén mindig legyen egy plusz konténer, ami átveszi a forgalmat a hiba javításáig.
Az app nagyon jól ment, szinte minden funkciót maximálisan kihasználtak a delegáltjaink, különös sikere volt a QnA (kérdezz-felelek) rendszernek.
A cityfun modul (virtuálisan vezetett budapesti túra) segítségével egy teljesen virtualizált vezetést kaphattak a delegáltak és a fényképfeltöltő rendszer segítségével megörökíthettük a program minden pillanatát.
És mivel az appban kb. minden benne volt, ami a konferenciához kellhet, így az élő adásba körülbelül mindent be lehetett játszani, ezzel is interaktívabbá téve az eseményt a távolról bekapcsolódók számára.
Monitoring
A nehezebb helyzetekben jól jött, hogy minden infrastruktúra-elem monitorozható volt a Grafana segítségével, így könnyen átlátható volt még a legbonyolultabb szituáció is. Jó lett volna még egy Log-aggregációs rendszert is használni (pl. Loki), de ennek a felállítására már nem jutott idő.
Mit csinálnék máshogy?
Alapvetően nem egy három fős csapattal vágnék neki a munkának, mivel a konferencia alatt folyamatosan túlterheltek voltunk. Persze ezt nem is lehetett volna megelőzni, mivel a feladataink nagy része a konferencia közben keletkezett.
A jövőben ilyen helyzetekre egy két részből álló csapatot csinálnék, kb. egyenlő létszámmal. A csapat egyik fele csinálná a “fizikai” munkát (pl. konferencia rendszer felállítása, streamelés), a másik része pedig a “papírmunkát” informatikai rendszerek monitorozása, adminisztráció vagy programok összeadása.
Fontos lenne még, hogy egy nagyon pontos programot is kapjunk, mivel egy pontosan lehetne látni, hogy mit kell csinálnunk egy nap (fellépők és speciális igényük).
Végül
A hetet végül egy közös csapatépítéssel zártuk, ahol átbeszéltük a hét eseményeit és levontuk a tanulságokat. Remélem, hogy a csapatunk a jövőben is talál munkát és együtt folytathatjuk tovább!
Leave a Reply