A cím első olvasásra paradoxnak tűnhet, hiszen a fényképezés egyik alapeleme a fény. De mi van akkor, ha minimális mennyiségű fény áll rendelkezésre? Milyen technikákkal lehet mégis ilyenkor fotókat készíteni?
A középiskolám minden évben megrendezi ez egyik leglátogatottabb iskolán kívüli rendezvényt, a FilmFesztet. Ez a egyfajta helyi “Oscar-díj”, csak diákok által készített filmekkel.
Helyzet
A FilmFeszt mindig az Uránia mozitermében kerül megrendezése, ez már magában nehezíti a fotózást, mivel többféle fénnyel világítanak egyszerre, ami könnyen meg tudja bolondítani a technikát… (A fények alapvetően kb. kadmiumsárga fénnyel világítanak, de van egy színes projektor is még).
Technika
A jó fotós tudja, hogy a jó fényképhez jó fény kell, lehetőleg minél több. Ebben a helyzetben azonban a fentebbiek miatt több gond is felmerül: a gyári fehéregyensúlyok nem fognak passzolni, szóval be kell állítani egy kézi mintával (fehérpapíros-saját fehéregyensúlyos) vagy kelvines értékkel. A záridő sem lesz a legrövidebb, pláne nem sötétben, szóval állványt is kell használni. Autofókuszról pedig ilyen esetekben nem nagyon beszélhetünk.
Az általam jelenleg használt gép egy Canon EOS 700D volt, amit nagyon megkedveltem az évek során és szinte kívül belül ismerem és szeretem. Viszont megspékeltem egy kicsit a dolgokat: a bővített kisegítő funkciók érdekében megpróbáltam telepíteni egy nem hivatalos firmware verziót, a Magic Lantern-t.
Magic Lantern
A ML nagyon sok dologra képes: saját fókuszpont-beállítások, kelvines fehéregyensúly-beállítás, sőt, még a kamera élőképét is tudja módosítani, élkeresést és jobb manuális fókuszt téve lehetővé.
De mire használhatja egy fotós?
Én több funkciót is használtba vettem: mivel nem nagyon láttam a sötétben semmit (optikai keresővel sem), így az élőképet használtam (általában tartózkodom tőle, mert lassabb vele a munka). A ML segítségével magasra állítottam az élőkép “gain”-jét, így a maximumot hozhattam ki a sötétségből. A “magic zoom” a kép egy részét nagyítja ki, így könnyebb a fókuszállítás is, főleg sötétben.
A következő képek mindegyike egy másodpercél magasabb záridővel készült, minimális utómunkával. Sajnos bemozdulások mindenhol vannak, de ez nehezen kerülhető el, pláne ha embereket fotózunk.
Leave a Reply